سیاست

جولان سایت‌های قمار در ایران – زیر دماغ بانک مرکزی

قمار در ایران غیرقانونی است. با تمام جنبه‌های شریعت هم مشکل دارد. ولی سایت‌های قمار و شرط‌بندی، با درگاه پرداخت بانک‌های ایران با وسعت کار می‌کنند - و ظاهرا برای بانک مرکزی و سیستم شاپرک مهم نیست

سایت‌های شرط‌بندی از سال‌های گذشته در ایران فعالیت داشتند، ولی موضوعی که این روزها به یک پدیده تبدیل شده است، فعالیت این سایت‌ها با نماد اعتماد الکترونیک (eNamad) و استفاده از درگاه‌های مستقیم بانکی از طریق شرکت‌های مختلف PSP ایران است.

در واقع پایه و اساس موضوع شفاف نبودن سامانه‌های نظارتی بانک مرکزی است.

قمار و شرط‌بندی، بر اساس قوانین شرعی ما حرام است. بر اساس قوانین کشور ما، غیرقانونی است و برای فعالان آن مجازات در نظر گرفته شده است.

ولی یک زاویه نگاه دیگر داریم اینجا.

در کشورهای غربی (مثلا در ایالات متحده آمریکا) مراکز تخصصی قمار و شرط‌بندی و پوکر فعال هستند. هر ایالتی قوانین خاص خودش را دارد. یعنی راه انداخت یک بیزینس قمار ممکن است در یک ایالت مجاز باشد و در ایالتی دیگر غیرمجاز. علاوه بر آن، موارد حقوقی مربوط به این فعالیت، متفاوت است.

مراکز فیزیکی و سایت‌های شرط‌بندی مانند هر تجارت دیگری ثبت می‌شوند و تحت شمول قوانین مربوطه قرار می‌گیرند. تمام فرایندها نظارت می شود. سیستم قضایی کشور مراقب کلاه‌برداری‌های احتمالی هست. سیستم‌های بانکی نظارت شدیدی بر نوع تراکنش‌ها و از بین بردن خطر پول‌شویی را انجام می‌دهند. مالیات و عوارض مربوط به این تجارت نیز همانند تجارت‌های دیگر دریافت می‌شود و دارای بیشترین میزان مالیات است.

در ایران، با توجه به عدم وجود قانون در این زمینه، سایت‌ها و مراکز فیزیکی شرط‌بندی از هیچ نهادی مجوز نمی‌گیرند (نمی‌توانند هم بگیرند). از آن طرف، به دلیل ضعف‌های ساختاری بانکی ما، به راحتی از امکانات گسترده شبکه شاپرک بانک مرکزی برای درآمدزایی استفاده می‌کنند. از طرف دیگر، به دلیل عدم وجود نظارت پلیس و سیستم قضایی، به هر شکلی که بتوانند سر مشتریانشان کلاه می‌گذارند. چون سیستم دارایی هم به آنها دسترسی ندارد و آنها را نمی‌شناسد، یک ریال مالیات پرداخت نمی‌کنند و به همین دلیل، پول‌های کسب شده را به سادگی به دلار تبدیل می‌کنند و از کشور خارج می‌کنند.

این وسط، اتفاقات دیگری، مانند پول‌شویی و باج‌گیری و سوءاستفاده از کارت‌های دزدی مردم هم در مقیاس بالا انجام می‌شود.

یک دیدگاه

  1. سلام علیکم
    روزنام حال و هوای تر وتازه و خوبی دارد .
    این حس، را همین که وارد شدم داشتم: تازگی!
    و شگفتا که همان چیزی است که انتطا داشتم . از نظر حال و هوای کلی و جابری!
    تازگی و نوبه‌نو شدن ویژگی پایه‌ای روزنام است که در گزینش گزاره‌ها، قلم، تصویرها و گرافیک و … با آن همراه است .
    خداوند تعالی به شما قوت دهاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا